Marina VIDMONTE (1976) 

" Debesgaishas acis... deg! 

čellam, klavierēm un sitaminstrumentiem (marimba, mazās bungas, trīsstūris, finger-cymbals)


  • Pirmatskaņojums: 2018. gada 27. martā, Rīgā






_________________________________________________________

Komponiste Marina Vidmonte:

"Skaņdarba Debesgaishas acis... deg! nosaukums ir radīts balstoties uz nošu augstumu burtu diatoniskiem un hromatiskiem apzīmējumiem. Šo nosaukumu veido trīspadsmit skaņu rinda - d e b es g ais h as a cis d e g - kas arī veido visa skaņdarba mūzikas materiāla pamatu. Mūzikas valoda veidojas no spēlēšanās ar atsevišķiem vārdiem, zilbēm vai to savienojumiem. Visā darbā es izmantoju tikai konkrētās skaņurindas notis un tas kļūst par azartisku dažādu, variētu, jaunu savienojumu un faktūru meklējumiem. Iespējams, ka vārdiskais opusa apraksts izklausās ļoti sausi un nesaprotami, taču mūzikas raksturs pilnībā atbilst nosaukumam: ātrs un dzīvespriecīgs, ass un dažviet romantisks, viegls un dziļš vienlaicīgi. Trīs raksturi, trīs tēmas, trīs ansambļa pamatinstrumenti ir savīti vienkopus, lai trīs brīnišķīgas Art – i – shock dāmas radītu savu vienotu skatienu par autores ieceri."

 

Madara PĒTERSONE (1989) 

"THE MIN" 

čellam, klavierēm, marimbai, koka kastītēm un zvaniņam


  • Pirmatskaņojums: 2018. gada 27. martā, Rīgā







_________________________________________________________

Komponiste Madara Pētersone:

"Mēs katrs vadām savu dzīvi ar savu laika izjūtu. Neatkarīgi no tā, ka visi kopā piedzīvojam saullēktu un saulrietu, kas mūsu laika ciklu dara vienādu, tik un tā viena diena, viena stunda, viena minūte citam var likties īsa, citam gara. 

Apjausma par laiku varbūt ir viena no lielākajām pieredzēm, ko cilvēks iemācās šeit uz zemes. Apjausma par laiku, attālumu, un tam visam pa vidu cilvēku attiecības un mūsu dzīves mērķi.

Bet kāpēc MINŪTE? Laika plūsmu, protams, ietekmē notikumi ap mums. Tomēr vēl jo lielāka un būtiskāka ietekme uz laika izjūtu ir tam, kas norisinās mūsos pašos. Ja Tu domā, ka laiks skrien, tātad tas skrien. Muzikālās darbības, kas prezentējas skaņdarbā, piedāvā dažādas laika plūsmas. Cits mūzikas materiāls ir uz priekšu dzenošs, cits atpakaļ velkošs, cits izbauda bezsvara stāvokli. Tie visi piepilda minūti pa minūtei. Zvaniņš savukārt ieskanas katras minūtes sākumā un ļauj mums katram piefiksēt to, cik tad gara dažādos brīžos liekas šī viena sešdesmit sekunžu garā minūte."

Agita REĶE (1992) 

"Tauriņi" 

čellam, klavierēm un marimbai

 
  • Pirmatskaņojums: 2018. gada 27. martā, Rīgā





__________________________________________________________

Komponiste Agita Reķe

 "Skaņdarba pamatā esmu iedvesmojusies no senas indiāņu teikas. Skaņdarba nosaukums ir atvasināts no tā, par ko ir teikas būtība, un tauriņi ir kā simbols reprezentē vecu, viedu sievu. Teika sevī ietver gan vieglumu, gan gudrību, gan arī noslēpumainību. 

Skaņdarbā var saklausīt rotaļīgas elementu saspēles starp trīs instrumentiem  - klavierēm, čella un marimbas. Šie elementi savā starpā brīžiem satiekās, bet citā brīdi kļūst izkaisītāki. Laika gaitā tie pieņemās spēkā un tad atkal atgriežas sākotnējā stāvoklī."

Līva BLŪMA (1994) 

"Rope-A-Dope" 

čellam, klavierēm un sitaminstrumentiem (vibrafons, kovbelis, šķīvis, tom-toms)


  • Pirmatskaņojums: 2018. gada 27. martā, Rīgā




 



_____________________________________________________________

Komponiste Līva Blūma:

"Ideja par skaņdarbu radās noskatoties boksa maču Meivezers pret Makgregoru 2017. gada 26. augustā. Laika gaitā sākotnējā iecere par skaņdarbu kā boksa maču ar raundiem un starplaikiem transformējās par kompaktākas formas kompozīciju, kurā ik pa laikam atskan alūzijas par Djūka Elingtona Caravan.

Skaņdarba nosaukums apzīmē Muhameda Ali iecienītu paņēmienu, kur cīkstonis, ar šķietami zemas intensitātes pretošanos, nokausē savu pretinieku, lai beigās dotu tam liktenīgu triecienu.

Skatītāja ziņā paliek vērtējums par to, kas tad īsti ir šis darbs, vai tas ir mēģinājums ilustrēt boksa mača procesu, vai gluži otrādi – no boksa absolūti attālināta skaņu glezniņa. Varbūt tā vienkārši ir muzikāla satīra..."


 .